Kereskedelem,  Kiemelt

A robotok már a spájzban vannak

Számos izgalmas technológiai ugrást láttunk az elmúlt néhány évben. A pandémia teljes iparágak gyors ütemű digitalizációját kényszerítette ki, a videókonferencia-rendszereken töltött napokon olyan éttermektől is rendelhettünk ebédet, amelyekről korábban ez elképzelhetetlen lett volna. Ki látott már olyat, hogy egy Michelin-csillagos étterem a félkész fogásokat teljes stábbal kíséri ki, hogy a vendég otthonában készítse el? Pedig mint majd’ minden szakma, a vendéglátás további gyökeres átalakulás előtt áll, már nem science fiction, hogy a hús-vér szakácsok helyett robotok főzzenek ránk…

DoorDash az észak-amerikai kontinens legnépszerűbb ételrendelő platformja, épp úgy a vendégek, az éttermek és a futárok között teremt összeköttetést, mint idehaza a Foodpanda (korábban NetPincér). Valódi Szilícium-völgyi techcégként azonban a jól bevált recepteknél (sic!) messzebbre tekintenek: februárban felvásárolták a salátákat és tálakat egyéni ízlés szerint elkészítő robotok gyártóját, a Chowbotics vállalatot.

Sally, a 35 ezer dolláros (most kb. 10,5 millió forint) robot akár 22 féle előkészített alapanyag tárolására képes, melyekből 65 különböző salátát, tálat vagy más főételt képes összeállítani. Csirkés cézár-saláta kenyérkocka és szósz nélkül? Természetesen! Taco-tál csípős salsával, de enyhén fűszerezett hússal? Nem probléma! Az apró startup hét év alatt kb. 125 Sallyt adott el, elsősorban egyetemeknek, kórházaknak és szupermarket-láncoknak – olyan intézményeknek, ahol hatalmas érték a testre szabott, egészséges fogások tökéletesen higiénikus összeállítása. 

Egy gépet viszonylag egyszerű rendszeresen fertőtleníteni, ezzel szemben az elmúlt másfél évben láttuk, mennyire sérülékeny, és mások egészsége szempontjából is kockázatos lehet egy ember a konyhában. A következő két évtized alapvető kihívása lesz azonosítani azokat a munkaköröket, amelyeket már nem szükséges, hogy ember lásson el. Ugyanilyen fontos kérdés, hogy milyen munkát végezhetnek – akár átképzés, újra- és élethosszig tanulás eredményeként – az empatikus, kreatív, a digitális utasításokon túl a mások motivációit, érzelmeit, kérdéseit és aggályait is értelmezni képes emberek. Nálunk ez kiemelten fontos, hiszen az Euronics Magyarország számára a legfontosabb a szakértelem, és a személyes segítségnyújtás a vásárló számára, legyen ez bármelyik boltunkban, online rendszereinkben, vagy ügyfélszolgálatunkon keresztül.

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.