• Cégvezetés,  Kiemelt

    Az omnichannel értékesítés jegyében újul meg az Euronics webshopja

    Az Euronics webshop megújításának munkálataiba és az omnichannel értékesítési környezet modernizációjába már a pandémia kitörése előtt belekezdtünk, aztán a vírushelyzet a projekt fontosságát többszörösen meg is erősítette. Fontos mérföldkő a cég életében, hogy az új rendszer közel 2 évnyi fejlesztés után, 2022.  február első napjaiban elindult. Mivel hasonló fejlesztések számos magyar vállalkozás számára szükségessé váltak az elmúlt időszakban, megosztom a magunk tapasztalatát a projekt kapcsán.

    Az Euronics online forgalma 2018 óta több, mint a duplájára nőtt. A GKI Digital legnagyobb forgalmú magyar webshopokat rangsoroló listáján négy év leforgása alatt a 12. helyről a 6. helyre léptünk előre. Ezzel a dinamikus fejlődéssel párhuzamosan a fogyasztók elvárása is folyamatosan emelkedett az internetes vásárlással kapcsolatban. Egyértelmű volt, hogy elengedhetetlen az online értékesítési csatorna fejlesztése. Mindezt egy komplex UX (user experience) kutatás és felhasználói tesztek sora előzte meg, melynek célja a külső és belső felhasználói élmény magasabb szintre emelése volt, amelyhez a vásárlóinkat is sokkal jobban meg kellett ismernünk. A munkában számos kollégám mellett, komoly segítséget jelentett a McKinsey & Company összeállítása a témában.

    A tervezés során az volt a legfontosabb, hogy valóban optimális vásárlói élményt teremtsünk az online térben. Ezért az új oldalon a legfrissebb fogyasztói trendeknek megfelelően fogalmaztuk újra a keresési logikákat, valamint gördülékenyebbé tettük a regisztrációt és a kosárfolyamatot is. Ugyanakkor a regisztráció nélküli vásárlást is zökkenőmentesé alakítottuk, és tovább pontosítottuk az egyedi termékajánlásokat. Végig szem előtt kellett tartanunk, hogy az omnichannel értékesítési környezetben megfelelően működő, felhasználóbarát webshop az online és az offline értékesítés növekedésének egyaránt feltétele, hiszen a vételt megelőzően az üzletekben vásárlók döntő többsége is online tájékozódik a termékekről. Az ominchannel értékesítés jelentőségéről a Harvard Business Review már 2011-ben is publikált anyagot, a járvány során pedig megtapasztalhattuk a szemléletváltás jelentőségét.

    Célunk, hogy a webes konverzió az elkövetkezendő 2 év során felzárkózzon a nagy nemzetközi e-kereskedők szintjére és még előkelőbb helyen végezzünk a legnagyobb forgalmú magyar webshopok listáján. Nem véletlen, hogy a magas színvonalú felhasználói élmény biztosítása mellett fontos szempont volt egy olyan webshopmotor kiválasztása, amely az egyre intenzívebb megterhelést rugalmasan képes kezelni. Az Euronics jövőre vonatkozó tervei között szerepel a digitalizáció kiterjesztése a cég működésének más területeire is, ezt szolgálja majd többek között a cég 2022-ben induló automatizált raktára.

  • Cégvezetés,  Kiemelt

    Növekedés kihívások idején: az Euronics 2021-ben

    Csapatunk valamennyi tagjának érdeme, hogy a kihívások – a pandémia, a chiphiány, az akadozó ellátási láncok – ellenére 2021-ben az Euronics történetének eddigi legnagyobb forgalmát értük el, 71 milliárd forintos árbevétellel. A közös jövőnk szempontjából is figyelemre méltó, hogy az online értékesítés növekedése az üzlethálózatban elért fejlődést is jócskán felülmúlta.

    A koronavírus-járvány, a chiphiány és az akadozó ellátási láncok hatása a műszaki cikkek piacán is érezhető volt. Megtapsztalhattuk, hogy a folyamatosan változó igények és erőforrások összehangolásakor a nagyfokú rugalmasság a siker kulcsa. Közös erőfeszítéseinknek köszönhető, hogy az Euronics üzleteiben a szektorra jellemző nehézségekből a vevők 2021-ben szinte semmit nem érzékelhettek.

    Vásárlóink igényeit azért tudtuk 2021-ben is kiszolgálni, mert gyorsak és rugalmasak voltunk. Emellett természetesen több mint három évtizedes beszállítói kapcsolataink és szakértői csapatunk tapasztalatai is előnyt jelentettek. Országos üzlethálózatunk raktárként és átvevőpontként is funkcionál, ezért elegendő mennyiséget tudtunk felhalmozni a termékekből, így sem az áruhiány, sem a jelentős árnövekedés nem azonnali és akkut módon érintette a céget. 

    2021-ben is kitartottunk az omnichannel értékesítési modell mellett, az ebbe fektetetett munka pedig megtérülni látszik. A fejlesztések lehetővé tették az országos üzlethálózat és a webshop egymást segítő és kiegészítő integrált működtetését. A stratégiai üzletágként kezelt online értékesítési csatorna forgalma is dinamikusan növekszik: 2021-re már a 6. legnagyobb árbevételű webshop a miénk. Ilyen előkelő helyezést teljes egészében magyar tulajdonú cégként egyedüliként értünk el. 

    Munkatársaink szakértelmét dícséri, hogy az árbevétel döntő része az üzletekben zajló értékesítésekből származott, amely szintén kétszámjegyű növekedést mutat az előző évhez képest. Az elmúlt évben az Euronics üzletek kínálatát is tudatosan bővítettük. Az új, e-mobilitás kategóriájába tartozó e-bike termékekből például mintegy 1200 termék kelt el tavaly. Önmagáért beszél a tény, hogy 2021-ben annyi háztartási kisgépet adtunk el, mint két vidéki nagyváros lakossága. Becsléseink szerint legalább minden harmadik háztartásban található valamilyen új, Euronicsban vásárolt háztartási gép.A sikereket látva bizakodóan tekintünk a 2022-es évre, hiszen idén már új, robotizált raktárunk is növeli majd a vállalat hatékonyságát. Köszönöm az Euronics csapatának a kiváló munkát a tavalyi év során, és hasonlóan jó eredményeket kívánok mindannyiunknak az előttünk lévő időszakra is!

  • Megjelenés

    Fazekas Bálint – A november az új december

    A november az új december – YouTube

    Fazekas Bálint, az MMSZ vállalati tagja, az Euronics kereskedelmi ügyvezetője úgy tapasztalja, hogy ma már a novemberi forgalom vetekszik a decemberi időszak forgalmával, ugyanakkor részben más fogyasztói szegmens jelentkezik ekkor. 
    Videóinterjúnkból kiderül, hogy a szakember véleménye szerint ma a marketing felértékelődött szerepe mellett, a logisztikai eszközei is óriási szerepet játszanak abban, hogy valaki meghatározó legyen a piacon.

    Forrás: Fazekas Bálint – A november az új december (marketing.hu)

  • Kiemelt,  Megjelenés

    Többszörös generációváltásban az Euronics

    A műszaki szakkereskedelem egyik meghatározó hazai vállalatánál a csúcsvezetői feladatokat a cégalapító Fazekas Zsolttól hamarosan a 27 éves fia veszi át. Fazekas Bálint már készül a jövő generációk igényeihez igazodó termékkínálat és üzleti modell megvalósítására is. Vele beszélgettünk a tervezett változásokról.

    Fazekas Bálint

    Lépcsőzetes staféta átadás

    Digitrendi: Az Euronics márka mögött álló, mára 80 milliárd forint éves bevételt termelő Vöröskő Kft. 32 éve működik, mikor merült fel először a generációváltás gondolata?

    Fazekas Bálint: Édesapám alapította a klasszikus családi vállalkozásban működő céget, amely az Euronics nevet 2001 óta viselheti, akkor csatlakoztunk a 29 országban, több mint 11 ezer üzlettel jelen lévő Euronics nemzetközi beszerzési társuláshoz.

    A csatlakozást követően is magyar tulajdonban maradt a cégünk, én 2017-ben kerültem be aktívan a vezetésbe. Már gyerekkoromtól készültem arra, hogy majd a részese leszek a vállalkozásnak, 12 évesen már raktárosként dolgoztam a cégnél, a következő nyáron értékesítő voltam, később boltvezető, területvezető, marketinges. Mire végeztem a főiskolával, már nagyon sok munkatapasztalatot szereztem a cégen belül és kívül, itthon és külföldön egyaránt.

    A generációváltás első lépéseként négy éve vettem át a holdingon belül a legkisebb céget, idéntől pedig kettős ügyvezetésre váltottunk. Édesapám a gazdasági ügyvezető, övé a gazdasági és a műszaki terület, a logisztika és az informatika. Kereskedelmi ügyvezetőként pedig hozzám tartozik az értékesítés, a marketing, a beszerzés – beleértve a saját márkánkhoz kapcsolódó feladatokat – is. Az új felosztással a csoport 1100 fős létszámából 800-900 fő tartozik hozzám. A további terv, hogy a most futó logisztikai és egyéb projektek lezárása után át tudjam venni a teljes cégcsoport irányítását. Ez legkorábban 2023-ban következhet be.

    D.: Mennyire gördülékeny az együttműködés apa és fia között?

    F.B.:Nagyon jó érzés együtt dolgozni, de azért nem olyan egyszerű megvalósítani azt, hogy az apa-fia kapcsolat sikert is hozzon a gazdasági életben, mellette pedig megmaradjon a családi harmónia is. Az esetünkben szerencsére mindkettő jól működik, pedig nagyon más személyiségek vagyunk.

    Családi cégként az alkalmazottakra is jobban odafigyelünk, ami abban is megnyilvánult, hogy a járvány alatt is megtartottuk a teljes létszámot, pedig tetemes költséggel járt. Célom, hogy ez a hozzáállás a jövőben se változzon.

    Generációváltás a profilban és az üzleti modellben

    D.: A cég az utóbbi években jó néhány változáson ment keresztül, többek között – a versenytársakhoz képest később és lassabban –, de megjelent az online értékesítésben, és felépített egy saját márkát is. Milyen döntések és fejlesztések előzték meg az ezirányú változásokat?

    F.B.: Ami az online jelenlétet illeti, valóban csak 2008-ban indultunk el, akkor is csak egy, inkább a partnereknek készült weboldallal. Még nem éreztük az online jelenlét stratégiai fontosságát. Akkoriban az offline piac olyan tempóban növekedett, hogy fontosabbnak láttuk a bolthálózatot országossá tenni. Az első valódi online stratégiánk 2016-2017 környékére készült el, amihez a vevői szemlélet megváltozására is szükség volt, ezt a bolti kontaktszám csökkenésén lehetett észrevenni.

    Mára viszont szinte minden vevői információ elérhető online. Lépéseinket a piac is visszaigazolta, 2019-ben a 12. legnagyobb árbevételű webáruház üzemeltető voltunk, 2020-ban pedig már a 6. helyen szerepeltünk a listán. Elmondható, hogy már nálunk is az online szegmens a növekedés fő motorja.

    Az utóbbi hét év során mintegy 7 milliárd forintot fektettünk a vállalkozásba, már a jövőbeni teljes körű átalakítást megcélozva. Ennek keretében lecseréltük például a logót és a szlogenünket is.
    Megújult stratégiánk része, hogy a bolti jelenléttel nem a plázákat keressük, hanem inkább a nyitott bevásárlóközpontokat, ahol könnyen meg lehet állni az üzlethez közel, tágasabb belül a tér, ami járványhelyzet alatt is kedvezőbb vásárlási környezetet ad. Budapesten viszont a továbbiakban inkább az online vonalat kívánjuk erősíteni.

    A fejlesztések kitértek a logisztikára is, épül a 28 000 négyzetméteres új raktárunk, amelynek egy része már teljesen automatizált lesz.

    A népszerű trendek ellenére ugyanakkor nem használunk saját márkás csomagautomatát, helyettük átvételi pontnak is ott vannak a fizikai boltjaink, illetve nagy számban veszünk igénybe házhoz szállító cégeket. Mi hagyományosan erősek vagyunk a háztartási nagygépek értékesítésében.

    Ezeket a termékeket, vagy akár egy nagyképernyős televíziót, nem lehet csomagautomatán keresztül eljuttatni a vásárlóknak. Úgy vélem, ez a modell a kis értékű és terjedelmű áruk esetében lehet alternatíva, egy olyan kereskedő számára, akik nem gondolkodnak a fizikai bolthálózat kialakításában.

    D.: A napi közszükségleti cikkeket forgalmazó cégeknél már jó ideje van saját márkás termék, de ez a műszaki kereskedelemre nem jellemző. Mi indokolta, hogy Önök mégis belevágjanak a saját márka építésébe, beleértve a termékek fejlesztésében való részvételt is?

    F.B.: Egy évvel azután hogy bekerültem a vezetésbe, kezdtem el építeni a saját márkánkat. Megvásároltuk a nagy múltú Dyras márkát, ami egy német-magyar üzletemberé volt, de a termékeket egy ideje már nem gyártották. A következő két évem arra ment rá, hogy a nulláról újraépítsem a márkát. Saját csapattal elkezdtük a termékek fejlesztését is, ennek eredményeként már több mint 250 saját fejlesztésű Dyras készülékünk van, évi 200 konténer terméket gyártatunk, és importálunk belőle.

    Ez már önmagában egy 2 milliárd forintos üzletág. Persze tudjuk, hogy a nagyobb márkák hozzák a nagyobb forgalmat, de vannak termékcsoportok, lásd kenyérpirító, ahol a több tízezer forintos felsőkategória helyett pár ezer forintért is beszerezhető olyan termék, ami minőségben és funkcionalitásában felveszi a versenyt a nagy márkák termékeivel.

    A saját márkával jelentős költségeket tudunk megtakarítani, ezért lehet jobb áron is adni ezeket a termékeket. Fontos az is, hogy a szakértékesítőinken keresztül, a vevőktől érkező visszajelzések alapján tudjuk továbbfejleszteni a termékeket.

    Tervek – trendek – jövőkép

    D.: Újgenerációs vezetőként milyen változtatásokra készül a céggel kapcsolatban? Az ön jövőképében hogyan néz ki, mondjuk 10 év múlva az Euronics? Maradnak a műszaki vonalnál, vagy a trendeknek megfelelően új kategóriákat is bevezetnek? Ha igen, melyek lesznek ezek?

    F.B.:Tavaly kezdtünk el új termékkategóriákat bevezetni, ilyen a kert és a barkács, amelyekkel már a bevezetést követő első évben sikerült mérhető piacrészt szereznünk. Az alapelv az volt, hogy ha bejön valaki, és vesz egy mosógépet az új otthonába, akkor lehet, hogy kell neki egy fűnyíró vagy egy fúró is – miért ne nálunk szerezné be ezeket is? Leegyszerűsítjük a vevő számára a választást is, nem tartunk ezekből a termékekből nagy választékot, az a szakáruházak dolga, mi az otthonra vásárolóknak segítünk.

    A kerti termékek mellett elkezdtünk például már grilleket, játékokat árulni, drogéria termékeket is felvettünk a kínálatba, sőt speciális csomagokban napi létszükségleti cikkeket is forgalmazunk, de nem leszünk webpláza.

    Idén indult el a ma divatos mikromobilitási eszközök értékesítése: már elektromos roller, és e-kerékpár is kapható az üzleteinkben. A jövőben pedig akár jakuzzikat is árulhatunk.

    A házhozszállítási sebességet is gyorsítani kívánjuk, ehhez további milliárdos beruházásokat tervezünk. Ezzel jövőre már tudjuk azt vállalni, hogy akár 6-8 órán belül házhoz szállítsuk a megvásárolt termékeket. Jövőre tervezzük bevezetni, hogy adott városban, a bolti készletről másfél órán belül kiszállítsunk.

    Dolgozunk újabb bolti szolgáltatásokon is. Mivel a pénzintézetek már nem szívesen települnek ki áruházakba, a hitelezési feladatot a már ma is működő saját csapatunk látja el. Most még főként az áruhitelre fókuszálunk, de a jövőben a kollégáink akár egy utazást, vagy életbiztosítást is ajánlhatnak.

    D.: Ha már említette a szolgáltatást, utóbbi kategóriánál gondolkodtak-e készülékbérlési szolgáltatás bevezetésén?

    F.B.: Igen, sőt a bérlési konstrukció nemcsak a szerszámok esetén jöhet szóba, hanem sok egyéb más terméknél is. A fiatalok ugyanis már egyre kevésbé szeretnek birtokolni ilyen dolgokat, elfogadottabbak számukra az előfizetéses, bérleti alapú, annyit fizess, amennyit használsz alapú megoldások, hasonlóan a mikromobilitási és car-sharing rendszerekhez.

    Meglátjuk, hogy lehet mindezt összehozni, ezen a területen nagyon sok uniós direktíva változik a jövőben, a fenntarthatósági célok kapcsán, ami szabályozza majd, hogyan kell visszavenni a termékeket, mit lehet velük csinálni stb. Hosszú távon vizsgáljuk még a külföldi terjeszkedés lehetőségét is.

    Van feladatunk a humánerő területén is. Fontosnak tartjuk az alkalmazottaink továbbképzését. Decembertől elindult az első szakképzési programunk, amelynek az a célja, hogy azok a kollégák, akiknek még nincs kereskedelmi végzettsége, nálunk hozzájuthassanak a célzott szakmai tudáshoz és erről papírt is szerezhessenek. Ez a lépés nemcsak a munkaerő megtartását szolgálja, hanem azt is, hogy a minőségi munkaerőt, a gondolkodó embereket tudja bevonzani és megtartani a cég.

    Szakképzési programunk oktatási anyagait digitalizáltuk, amiket így a kollégáink az értékesítésnél is használt táblagépeiken akár otthonról is elérhetnek. Úgy látjuk, hogy ma már nemcsak a fizetés nagysága számít, egyre fontosabb a cég jövőképe is, és az, hogyan tudnak abba a kollégák beleilleszkedni. Ha itt is tudunk innoválni, ez már önmagában versenyelőnyt jelenthet.

    Omnichannel – élményáruházak – Black Friday

    D.: A piaci elemzők szerint a jövő nemcsak önmagában az omnichannel– online és offline – jelenlétű kereskedelmi vállalkozásoké, hanem a bolti egységek bemutatóteremmé, amolyan élményáruházakká alakításáé, ahová a vevő elsősorban azért megy be, hogy minél több információt gyűjtsön adott termékről, a különféle használati módokat lehetőleg élőben bemutatva. Mit gondol erről?

    F.B.: Nem misztifikálnám a témát, az omnichannel arról szól, hogy egy a rendszer, ami problémamentesen átjárható. A vevő elindíthatja a vásárlást a mobiljáról, laptopjáról, de akár a fizikai boltból is és folytathatja otthonról. Az áruházaink már most is fel vannak szerelve egy webponttal, olyan számítógéppel, ami segíti a vásárlót a folyamat elindításában.

    Sok esetben a vevő két dolgot szeretne, amikor bemegy a boltba: vagy azonnal kell neki a termék- ekkor van szükség az áruházi készletre –,vagy szeretne többletinformációt, mert az online kevésnek bizonyult – ilyenkor általában elég, ha 1-2 napon belül van ott a termék.

    Az omnichannel nagy kérdése, mi az a termékmennyiség, amit a boltban akarunk bemutatni, mi az, amiből van ott háttérkészlet, és mi az, ami csak online tekinthető meg, de bolti átvétellel is elérhető.

    Ahogy a logisztika fejlődik, úgy tudunk ebbe az irányba elmozdulni. Hiszek benne, hogy az offline hálózatoknak kizárólag offline-ban nem sok jövőjük van, csak omnichannel modellben.

    D.: Végül ejtsünk pár szót a legutóbbi Black Friday(BF) időszakról. Elemzők egy része már úgy látja, ez a fajta kampány kifulladóban van, és a kereskedők egy része már legszívesebben kiszállna belőle. Ön mit gondol erről? A BF időszakban külföldön nem ritka a 60-70 százalékos leértékelés, nálunk jó esetben az 50 százalékot éri el, ez mivel magyarázható?

    F.B.: A Black Friday időszak forgalma eddig évről-évre nőtt, de az idei trendekből már látszik, hogy további növekedési lehetőségeket már nem rejt magában ez az időszak. Maga a BF egy-egy napra már nem hoz akkora üzletet, mint korábban. A vevők egy része már többhetesre széthúzott BF-et akar, ezt erősítette a járványhelyzet is. Egyetértek az elemzőkkel, a BF kampány már inkább teher, mint sem kiugró üzleti előny.

    Ami a leértékelések mértékét illeti, ez Magyarországon jellemzően 30-40 százalék között mozog, aminek egyszerű az oka, nálunk a műszaki cikkeken nincs akkora árrés.

    Írta: Sági Gyöngyi | 2021. december 15. | E-kereskedelemÜzlet

    Forrás: Többszörös generációváltásban az Euronics – digitrendi.hu

  • Megjelenés

    Ma már kapkodják azokat a termékeket a magyarok, amik pár éve még elérhetetlenek voltak

    Igen fiatalon lett Fazekas Bálint az Euronics egyik vezetője, ám édesapja még fiatalabb volt, amikor a márkát Magyarországon forgalmazó céget megalapította. Hogyan tudnak együttműködni? Hogyan élték meg a pandémiát és azt a piaci zavart, ami utána jött? És hogyan változnak a fogyasztók? Generációváltók, 5. rész.

    „Amikor az ember szülei saját vállalkozásban kereskedelemmel foglalkoznak, akkor gyerekként is sokat van a közelben: én 13-14 évesen már itt dolgoztam. A raktárban kezdtem, az első év után kérték, hogy segítsek az értékesítésben. Fontos volt, hogy a ranglétra minden lépcsőfokát végigjárjam, eleinte nyári munkaként vagy az iskola mellett, de már az egyetemet is tudatosan választottam, hogy itt folytassam a karrierem” – így meséli Fazekas Bálint története első lépéseit. A fiatal szakember 27 évesen már kereskedelmi ügyvezetője az édesapja, Fazekas Zsolt által alapított Vöröskő Kft-nek, amely az Euronics márka magyar használójaként 66 műszaki áruházat és egy webshopot működtet országosan.

    A történet Bálint számára így már az általános iskolában elkezdődött, és gyors léptekkel folytatódott, bár azt mondja, nem zárt ki más lehetőségeket sem: Angliában járt egyetemre, de élt az Egyesült Államokban és Hollandiában, dolgozott az ingatlanszektorban, más cégeknél is. 2017-ben azonban már vezető szerepet kapott az Euronicsnál: a nemzetközi marketing és bónuszrendszer menedzselését vette át a cégcsoporton belül. „Ez a legkisebb cég volt a holdingban, jó tanulópénz volt a cégvezetés alapjainak elsajátításához.”

    A következő feladatot a Dyras márkanév megvásárlásakor kapta – a korábban is ismert brand 2018-ban került az Euronicshoz, ezután teljes arculatváltáson, termékfejlesztésen esett át, mára pedig – mondja büszkén – milliárdos árbevételeket produkál a lánc saját márkájaként.

    A választás persze nemcsak Bálint részéről volt tudatos, Fazekas Zsolt is a családi cég stabilitását tartotta szem előtt, ennek jegyében pedig nem is vártak sokat, hogy elinduljon az utódlás folyamata, hiszen az alapító is még messze van a nyugdíjtól. Igaz, ő maga is mindössze 22 éves volt, amikor 1989-ben Balatonfüreden megalapította elektronikai üzletét.

    Az édesapja viszonylag fiatal kora és tudatossága – a generációváltással kapcsolatos gondolatait még egy blogban is megosztja – persze nemcsak előny lehet, de akár nyomasztó is, ha az utód másképp képzeli el a vezetést. „Nagyon hasonló az értékrendünk, partneri viszony alakult ki köztünk az elmúlt évek során” – mondja erről Bálint, az első hallásra elég diplomatikusnak tűnő kijelentést azonban elmagyarázza: „nagyon fontos, hogy az alapító ne a gyerekének tekintse az új generációt, ez az alap ahhoz, hogy szabad kezet kapjon”. És persze az is fontos szerinte, hogy mindkét generáció ugyanazt akarja és ez alapján legyen egy terv – még úgy is, hogy egy ilyet egyik pillanatról a másikra felülírhatnak olyan események, mint a Covid-járvány.

    Nem volt ez másképp Fazekaséknál sem: Bálint számára az igazi mélyvíz idén év elején jött el, amikor átvette a kereskedelmi egység ügyvezetői teendőit, rá egy hónapra pedig az összes üzletet be kellett zárni a járvány terjedése miatt. Az első hullámban a korlátozás még nem vonatkozott az üzletláncra, hiszen az forgalmaz például laptopot is, amely munkaeszköznek számított, így az Euronics is létfontosságú üzletnek. Az idei év elején elrendelt zárlat azonban már alaposan felforgatta a lánc és az újdonsült kereskedelmi ügyvezető életét is.

    „Mikor a Covid miatt be kellett zárni az üzleteket, mi is hat hétig zárva voltunk, a munkatársaink fele, több mint 600 ember nem tudott dolgozni. Láttuk, hogy egy csomó cég elküldte ebben az időszakban az értékesítésben dolgozókat, mi azonban megfogadtuk, hogy családi vállalkozásként megtartjuk az összeset. Inkább megpróbáltuk egy csapatban átvészelni – fontos volt, hogy nemcsak fizettük őket, de igyekeztünk minél több embernek munkát is adni. A bolthálózatból volt akiket bevittük a központba, és a weboldal termékbővítését tudták segíteni, az értékesítők másik része pedig az ügyfélszolgálaton dolgozott.”

    Fazekas Bálint szerint mindennek dupla haszna volt: egyfelől növelte a dolgozók lojalitását – márpedig egy olyan időszakban, ahol mások munkaerőhiánnyal küzdenek, ennek is jelentősége van, akárcsak a folyamatos továbbképzésnek –, és a segítség nagyon jól jött a járvány idején erősödő webshopnak.

    A lánc nem új az internetes kereskedelemben: 2008 óta működik online üzlete, ám az akkor még inkább információs felület volt. Ahogy a generációváltás haladt előre, a stratégiaváltás részeként újult meg a webshop is, a járványidőszak pedig itt is látványos változást hozott: 2019-ben, mikor a fejlesztések beértek, a 12. legnagyobb webshop volt Magyarországon a GKI Digital adatai szerint, egy évvel később már a hatodik – egyben a legnagyobb magyar tulajdonban levő ilyen üzlet. Mindezt úgy, hogy az Euronicsot inkább vidéki, fizikai bolthálózatként ismerték a vevők – a kiterjedt bolthálózatot és a személyes, szakértékesítésre épülő modellt a tulajdonosok nem is akarják feladni, inkább a kettő kombinálásában látják a jövőt. Nagy változásként nem is az online térnyerését élik meg, hanem azt, hogy a logisztikát saját kézbe vették, illetve hogy kiterjedt, 40 ezer négyzetméteres raktárkapacitással működnek, amelyet jövőre tovább bővítenek egy 28 ezer négyzetméteres, automatizált raktárral.

    Talán maguk sem gondolták, hogy ennek mekkora jelentősége lesz, amikor a Covid-sokk után jó ideje mindenki hiányzó alapanyagokról, akadozó ellátási láncról beszél. Fazekas Bálint azt mondja, egyes termékekből akár egy-másfél éves készlettel is rendelkeznek. „Lehet, hogy lesz egy-egy modell, amely kifut, azon dolgozunk, hogy legyen helyette más termék. Vannak persze olyan termékek, mint a laptop, amelyeknél globálisan vannak problémák, de ott sem az a kérdés, hogy van vagy nincs, hanem hogy egy adott modell van-e” – ezt válaszolja arra a kérdésünkre is, számítani kell-e áremelkedésre akár az ellátási problémák, akár a forint gyengülése miatt.

    Az Euronics – eltérően olyan nálunk is ismert versenytársaitól, mint például a MediaMarkt – nem egy nemzetközi üzletlánc, hanem nemzetközi beszerzési társulás – az Európát, Afrikát és Közel-Keletet magában foglaló régióban a legnagyobb. „Mi nem leányvállalat vagyunk, így az, hogy az Euronics márka mennyire sikeres Magyarországon, kizárólag a Vöröskő Kft-től függ” – magyarázza az ügyvezető.

    Az áremelkedés annál fontosabb, mivel a magyar vásárlókat még mindig árérzékenynek látják, ám eladásaik alapján úgy látják, hogy a piac egyre jobban mozdul a prémiumtermékek irányába.

    Vagyis a magas árfekvésű termékek piaca is nagyon megerősödött az elmúlt időszakban Fazekas Bálint szerint. Ez azonban nem csak azt jelenti, hogy a sok pár tízezer forintos kávégép mellett sokan vásárolnak 200 ezer forinthoz közelítő berendezést is, ami 5-6 éve még elképzelhetetlen volt. Ezzel párhuzamosan egyre több olyan termékre is van kereslet, amelyek akár nem is léteztek még pár éve: az ügyvezető az idei karácsonyi szezon slágereit, az automata kávégép mellett a robotporszívót és a stickporszívót mutatja az üzletben. Mint mondja, épp ezeknél van nagy szükségük a vevőknek arra, hogy szakszerűen szolgálják ki őket, hiszen az ezekre szánt pénz még mindig soknak számít egy átlagos magyar háztartásban. Az új termékekre mutatkozó igény lehet szerinte a cég bővülésének az iránya is, ezzel magyarázza, hogy előbb barkácseszközök, majd játékok és elektromos kerékpárok is bekerültek az árukészletbe.

    És hogy mi a jövő? Fazekas Bálint nem is a termékek fejlődésére hívja fel a figyelmet, hanem arra, hogy a vásárlók a termékek helyett inkább teljeskörű szolgáltatást várnak el – elképzelhetőnek tartja például az elektronikai áruknál is az előfizetéses modell terjedését: „Hányan vannak, akik csak azért nem cserélik le a régi tévéjüket, mert annyira drágán vették annak idején, ezt váltaná fel a modell, akárcsak az automegosztás a mobilitásban. Öt éve még ezt sem tudta volna senki elképzelni” – idézi fel.

    Egy másik irány az okosotthon terjedése: „Vannak kollégák, akik nagyon sok időt fektettek abba, hogy otthon kialakítsanak egy ilyen rendszert. Még nekünk is van mit tanulni.”

    Forrás: Vállalkozás: Ma már kapkodják azokat a termékeket a magyarok, amik pár éve még elérhetetlenek voltak | hvg.hu

    Gyükeri Mercédesz HVG

  • Megjelenés

    Fazekas Bálint: 5 km futás azonnal kiszűri az érdekembereket

    Fazekas Bálint mindig is biztos volt abban, egyszer tovább fogja vinni a családi céget, amit édesapja 30 évvel ezelőtt alapított.

    A generációváltás végül a tervezettnél jóval korábban lett időszerű, Bálint pedig sikerrel vette az új kihívásokat, ma az Euronics Magyarország / Vöröskő Kft. kereskedelmi ügyvezetője. A folyamat nemcsak zökkenőmentes volt, de a friss lendület új növekedési pályára állította a céget egy olyan időszakban, amikor a pandémia miatt öt hétre az áruházlánc minden üzletét be kellett zárni. A sikeres generációváltás mögötti rengeteg munkát, hosszú felkészülést és apa-fia beszélgetést nem lehetett megkerülni, abban a két dologban viszont mindketten egyetértenek, hogy a család az első és a célokért keményen kell küzdeni. A generációváltás lehetőség vagy teher a következő nemzedék számára? Hogyan meríthetsz erőt a kihívásokból és hogyan lehet kiszűrni az érdekembereket?

    8 kérdés és 8 válasz Fazekas Bálinttal

    Az Igényesférfi.hu online magazin 8. születésnapját megújulással és egy rendhagyó videós interjúsorozattal ünnepeljük. 18 ismert és szakmájukban kiemelkedőt alkotó embert kérdeztünk, akik gondolkodás nélkül mondtak igent a formabontó felkérésre. Tarts velünk a folytatásban is!

    Forrás: Fazekas Bálint: 5 km futás azonnal kiszűri az érdekembereket – Igényesférfi.hu (igenyesferfi.hu)

  • Megjelenés

    Már küszöbön a kiszállítás csettintésre – Robotizált raktárral újít az Euronics

    Az elmúlt 7 évben mintegy 7 milliárd forintot allokált különféle fejlesztésekre – mint például a bolthálózat modernizációjára, a webshop fejlesztésére és raktárkapacitás-bővítésre – az Euronics. A fejlesztések egyik állomása az 1,6 milliárd forintból megvalósuló, Üllőn már javában épülő új raktár, amelynek egy része teljesen robotizáltan működik majd – osztotta meg a Portfolio-val Fazekas Bálint. Az Euronics kereskedelmi ügyvezetője azt is elárulta, hogy az áruházlánc rekordnagyságú árukészlettel készült a karácsonyi vásárlási rohamra. A cég a tavalyi évet közel 80 milliárd forintos árbevétellel és 2019-hez képest 7 százalékos növekedéssel zárta, idén pedig még magasabb bővülési ütemet várnak annak ellenére, hogy a járvány miatt 5 hétre be kellett zárni az üzleteket.

    Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezetője szerint mára tényként kezelendő az ellátási láncok felborulása. Tíz évvel ezelőtt szinte az összes beszállítónak volt regionális raktára, amelyet az olyan cégek, mint amilyen az Euronics is, ki tudtak használni. Ez mostanra átalakult, sokszor közvetlenül a gyárból érkeznek a termékek. Ezzel a megoldással kapcsolatban az a nehézség, hogy ha az egy konténerbe kerülő négyfajta termék közül csak az egyik is elakad, akkor az összes szállítása csúszni fog, márpedig ez mostanában gyakrabban előfordul – például a chiphiány miatt. Ezen kihívásokra egy olyan cégnek, amely akkora volumeneket mozgat, mint az Euronics, olyan raktármegoldással kell előállnia, amely biztosan kiszolgálja majd a vásárlók igényeit. Az Euronics pont ezért fektetett idén jelentős összeget a raktározás fejlesztésébe. 

    A beruházás értéke 1,6 milliárd forintot tesz ki, amelyhez európai uniós támogatást is kaptak. Az Euronics automatizálási megoldása a raktáron belül a bolti és az online rendelések házhozszállítási folyamatát támogatja majd. Ennek köszönhetően Budapesten még a rendelés napján, egyes esetekben pedig akár egy órán belül is kézhez kaphatják majd a termékeket a vásárlók. Fazekas Bálint szerint “az a generáció vagyunk, aki türelmetlen, nem holnapután, hanem azonnal szeretné megkapni a termékeket, ezért az Euronics is minden fejlesztését ennek az igénynek állítja szolgálatába. 

    A cél az, hogy bolti készletből szinte azonnal ki tudjuk szállítani a rendelt terméket a vásárlóknak.

     A raktárberuházás tehát nagy lendületet ad majd a következő évek fejlődéséhez. 

    euronics üzlet
    Fotó: Euronics

    Bár a karácsonyi szezon kapcsán is egyre fontosabbá válik az online jelenlét, Fazekas Bálint szerint nem lehet csak erre alapozni. Ebben az időszakban ugyanis az online kereskedelem érdemben csak december közepéig tud értékesíteni, hiszen december 15. után már senki nem rendel szívesen, mert nem biztos, hogy időben meg is érkezik az utolsó pillanatban rendelt karácsonyi ajándék. Az Euronics vásárlói pedig tudják, hogy akár az ünnep küszöbén, december 23-án és 24-én az utolsó nyitvatartási órákban is számíthatnak a boltokban lévő árukészletekre, és azonnal megvásárolhatják a fa alól még hiányzó cikkeket. Éppen ezért bár a vállalatnál dinamikusan nő az online kereskedelemből származó bevétel, és ezen a téren is terveznek fejlesztéseket, de az Euronics fő stratégiai pillérét még mindig a fizikai bolti jelenlét alkotja. 

    Rekord árukészlet a boltokban

    A társaság hatalmas munícióval készült az idei karácsonyi szezonra, amelyre jellemző, hogy egyre intenzívebb, és egyre inkább elnyúlik, A vásárlók már jól tudják, hogy novembertől készülni kell a karácsonyi időszakra, hogy időben minden meglegyen, az ellátási nehézségekkel küzdő piacon.  

    “Idén kifejezetten figyeltünk arra, hogy a boltok még több árucikkel legyenek feltöltve, mint az előző évben, így rekordkészlettel várjuk a vásárlókat a karácsonyt megelőző időszakban” – hangsúlyozta a kereskedelmi ügyvezető. Megjegyezte, hogy a koronavírus-járvány előző hullámai során sem álltak le az árubeszerzéssel, ez pedig azt eredményezte, hogy egy olyan árukészlettel tudnak dolgozni, amely mellett nem kell azon aggódni, hogy valami nem érkezik meg.

    A BESZÁLLÍTÓK MELLETT, SAJÁT MÁRKÁJUK, A DYRAS IS RENDKÍVÜL ELŐKELŐ HELYET KAP, IDÉN AZ E NÉVVEL ELLÁTOTT TERMÉKEKBŐL SZÁRMAZÓ ÁRBEVÉTEL MÁR ELÉRTE A 2 MILLIÁRD FORINTOT.

    E saját márkás termékek esetében amellett, hogy jobb beszerzési árakkal tud dolgozni a cég, az árucikkek beérkezésének stabilitása is előny. 

    Az Euronics kínálatában jelenleg közel 20 ezer termék található meg, de a portfólió gyors ütemben bővül: a vállalat célja, hogy minden olyan gépet és eszközt értékesítsen, amelyre egy háztartásban szükség lehet. Ugyanakkor nem kíván olyan felület lenni, ahonnan minden rendelhető, így az ételszállítás felé nem, de a gépek és a ház körül használatos eszközök minden szegmense felé nyitnak. Ilyen például a sporteszközök és játékok termékcsoportja, valamint az e-mobilitás, de nem távoli az az elképzelés sem, hogy a jövőben akár kerti bútorokat vagy jacuzzikat is értékesítsenek. 

    Van, akinek nem kell félnie az Amazontól

    “Azokat a vásárlókat, akik értékelik a személyes, szakértői segítséget, és szívesen betérnek egy Euronics üzletbe, az Amazon sem fogja tudni elcsábítani tőlünk – ez a réteg pedig még mindig erős és stabil, amire országos lefedettségű bolthálózatunkkal továbbra is bátran építhetünk” – világított rá Fazekas Bálint. Az online térben jelenleg is óriási árharc van,

    ha az Amazon a magyar piacon terjeszkedne, akkor az úgy vélem, hogy az erős offline üzleti láb miatt az Euronicsnak kevésbé fájna.

    Rohamosan terjed a konkurencia csomagautomatáinak a száma az országban, így okkal merülhet fel kérdésként, hogy mit lép erre a cég. Fazekas Bálint szerint ez a megoldás kvázi a konkurencia alternatívája az üzlethálózatra, ami még erősebben aláhúzza az Euronics 67 üzletből álló hálózatának létjogosultságát. 

    Online és offline kéz a kézben

    A stabil offline jelenlét mellett dinamikusan fejlődik az Euronics online jelenléte is. Míg 2019-ben a legnagyobb árbevételű hazai webshopok listáján a 12., 2020-ban már a 6. helyet foglalta el a cég. “Mi vagyunk a legnagyobb árbevételű, teljesen magyar tulajdonban lévő webshop az országban. 

    A számok egyértelműen alátámasztják, hogy az eddig a versenytársak focipályájának számító online térben is egyre erősödünk.

    Emellett pedig az Euronicsnak olyan országos lefedettsége van a 67 bolttal, hogy gyakorlatilag nincs olyan pont az országban, ahol 40 kilométeren belül ne lenne legalább egy üzletünk.”  

    A magyar és a nemzetközi felmérések alapján az átvételi pontok egy kisebb szegmenst képviselnek az internetes kereskedelemben, a teljes online értékesített darabszám tekintetében maximum 30 százalékos részaránnyal. Az átvételi pontok darabszáma önmagában nem érték, egyrészt nem mindegyik vásárlói réteg szereti ezt használni, másrészt nem minden terméknél alkalmazható, így például egy nagyobb háztartási gép esetében sem, amelyeknél általában a vevők házhoz szállítást igényelnek. 

    euronics üzlet
    Fotó: Euronics

    Gépek minden mennyiségben

    2017-ben döntött az Euronics arról, hogy új stratégiát állít fel azért, hogy kilépjen a vidéki offline kereskedői státuszból és megerősítse budapesti aktivitását. Ezen folyamat során döntöttek a teljes webmotor, és a logisztikai rendszer leváltásáról, valamint hozták létre a saját márkájukat, a Dyrast. Ezen termékek különböző országokban, például az 55-60’ képátlójú okostévék Magyarországon készülnek. Egyelőre még csak belföldön értékesítik a Dyras márkát, de már a külföldi terjeszkedés előkészületei zajlanak.  Fazekas Bálint elmondása szerint 20 százalékot nőtt az Euronics online árbevétele egy év alatt, ami szerinte azzal függ össze, hogy a járvány alatt sem vették vissza a marketingköltéseiket. 

    A járvány talán minket érinthetett volna a legkeményebben, de ebből is jól jöttünk ki, stabil maradt az Euronics, illetve új cikkcsoportokban, kategóriákban is meghatározó piacrészt szereztünk meg.

    – tette hozzá. A vállalat tavaly közel 80 milliárd forintos árbevétellel zárt, ez 7 százalékos növekedést jelent annak ellenére, hogy az első félévben az üzletekbe betérők száma visszaszorult. Idénre is hasonló, sőt magasabb növekedési ütemet várnak az 5 hetes boltzár ellenére. 

    Címlapkép forrása: Euronics

    Forrás: Már küszöbön a kiszállítás csettintésre – Robotizált raktárral újít az Euronics – Portfolio.hu

    Ferkó Nikolett2021. november 26.

  • Euronics Corvin üzlet fotó
    Cégvezetés,  Kereskedelem,  Kiemelt

    Nem elég csak online jelen lenni!

    Az elmúlt másfél évben, amíg a pandémia miatt hol kötelező karanténban, hol önkéntes „szobafogságban” voltunk, mindannyian láttuk, éreztük, hogy hatalmasat nőtt az e-kereskedelem. Online rendeltünk ételt, heti bevásárlást, konferenciakamerát, van, akinek számítógépre, másnak második monitorra volt szüksége – a bezártságunk alatt is dolgozó futárok mindent házhoz szállítottak. Már autót is vásárolhatunk online, virtuális bemutató alapján – mondjuk én biztos, hogy próbakör nélkül nem ugranék bele! Gondolhatnánk, hogy lassan nem is lesz már szükség hagyományos üzletekre, de nem is tévedhetnénk nagyobbat.

    A GfK friss, „Európai Kiskereskedelem” című tanulmánya szerint Európában a kiskereskedelem forgalma 2020 januárja óta átlagosan 24 százalékkal nőtt, az online kereskedelem súlya pedig az idei első félévben már elérte a 45 százalékot, vagyis lassan ugyanannyit költünk az interneten, mint a fizikai boltokban. Magyarországon és a mi kategóriánkban, a műszaki kiskereskedelemben a GfK Kiskereskedelmi panelje 11,5 százalékos növekedést mért, az online csatorna súlya pedig 36,5 százalék volt – tehát minden három forintból már kevesebb, mint kettőt költünk el offline üzletekben.

    Mit vásárolunk?

    A GfK első féléves jelentése (GfK’s Helicopter View Report for the Tech Industry) és a saját adataink alapján is látszik, hogy jelentősen nőtt a szórakoztatóelektronikai szegmens – a tavalyról elhalasztott foci-eb miatt sokan vásároltak új TV-t. A Covid 1. hulláma által gerjesztett magas bázis miatt csökkent viszont a tavalyi év slágertermékei, a háztartási kisgépek, különösen a sütő-főző eszközök és a hajnyírók forgalma. Valószínűleg a lakásfelújítási támogatás hatása, hogy szépen bővült a beépíthető háztartási nagygépek iránti kereslet.

    Mégis azt gondolom, hogy továbbra is fontos az országos bolthálózat, hiszen tartós fogyasztási cikkeket felelőtlenség lenne úgy vásárolni, hogy nem néztük, tapogattuk meg. Nagyon is személyes döntés, és évekre meghatározhatja az otthon töltött órák, napok hangulatát, hogy néz ki és milyen képet ad egy tévé, mekkora a zöldséges fiók egy hűtőszekrényben, vagy valójában mekkora a 6 kilogrammra hitelesített mosógép dobja, ajtónyílása. Ráadásul szakértő segítség, az egyéni igényeinket felmérni képes tapasztalt szakértékesítő tanácsai nélkül könnyű elveszni a hatalmas választékban, és drága hibákat véthetünk. Éppen ezért próbálkoznak a korábban kizárólag e-kereskedelemmel foglalkozó versenytársaink is fizikai boltok nyitásával.

    Ha itt is labdába akarnak rúgni, lesz dolguk: 67 üzletünkkel messze az Euronicsé a legnagyobb országos lefedettséggel rendelkező műszaki kiskereskedelmi hálózat Magyarországon. De nálunk is egyre fontosabb az e-kereskedelem: az idei első félévben teljes árbevételünk – a márciusi kötelező boltzár hatását kiszűrve – 20 százalékkal nőtt, az online viszont közel 60 százalékkal egyenesen kilőtt! Eddig is jelentős összegeket fektettünk be a digitalizációba, idén további komoly beruházásokkal fejlesztjük a webshopunkat és a hozzá kapcsolódó logisztikai szolgáltatásokat, hogy a vásárlók még gyorsabban, még kényelmesebben rendelhessenek egyre bővülő kínálatunkból.

  • Chowbotics automata
    Kereskedelem,  Kiemelt

    A robotok már a spájzban vannak

    Számos izgalmas technológiai ugrást láttunk az elmúlt néhány évben. A pandémia teljes iparágak gyors ütemű digitalizációját kényszerítette ki, a videókonferencia-rendszereken töltött napokon olyan éttermektől is rendelhettünk ebédet, amelyekről korábban ez elképzelhetetlen lett volna. Ki látott már olyat, hogy egy Michelin-csillagos étterem a félkész fogásokat teljes stábbal kíséri ki, hogy a vendég otthonában készítse el? Pedig mint majd’ minden szakma, a vendéglátás további gyökeres átalakulás előtt áll, már nem science fiction, hogy a hús-vér szakácsok helyett robotok főzzenek ránk…

    DoorDash az észak-amerikai kontinens legnépszerűbb ételrendelő platformja, épp úgy a vendégek, az éttermek és a futárok között teremt összeköttetést, mint idehaza a Foodpanda (korábban NetPincér). Valódi Szilícium-völgyi techcégként azonban a jól bevált recepteknél (sic!) messzebbre tekintenek: februárban felvásárolták a salátákat és tálakat egyéni ízlés szerint elkészítő robotok gyártóját, a Chowbotics vállalatot.

    Sally, a 35 ezer dolláros (most kb. 10,5 millió forint) robot akár 22 féle előkészített alapanyag tárolására képes, melyekből 65 különböző salátát, tálat vagy más főételt képes összeállítani. Csirkés cézár-saláta kenyérkocka és szósz nélkül? Természetesen! Taco-tál csípős salsával, de enyhén fűszerezett hússal? Nem probléma! Az apró startup hét év alatt kb. 125 Sallyt adott el, elsősorban egyetemeknek, kórházaknak és szupermarket-láncoknak – olyan intézményeknek, ahol hatalmas érték a testre szabott, egészséges fogások tökéletesen higiénikus összeállítása. 

    Egy gépet viszonylag egyszerű rendszeresen fertőtleníteni, ezzel szemben az elmúlt másfél évben láttuk, mennyire sérülékeny, és mások egészsége szempontjából is kockázatos lehet egy ember a konyhában. A következő két évtized alapvető kihívása lesz azonosítani azokat a munkaköröket, amelyeket már nem szükséges, hogy ember lásson el. Ugyanilyen fontos kérdés, hogy milyen munkát végezhetnek – akár átképzés, újra- és élethosszig tanulás eredményeként – az empatikus, kreatív, a digitális utasításokon túl a mások motivációit, érzelmeit, kérdéseit és aggályait is értelmezni képes emberek. Nálunk ez kiemelten fontos, hiszen az Euronics Magyarország számára a legfontosabb a szakértelem, és a személyes segítségnyújtás a vásárló számára, legyen ez bármelyik boltunkban, online rendszereinkben, vagy ügyfélszolgálatunkon keresztül.