Megjelenés

Ma már kapkodják azokat a termékeket a magyarok, amik pár éve még elérhetetlenek voltak

Igen fiatalon lett Fazekas Bálint az Euronics egyik vezetője, ám édesapja még fiatalabb volt, amikor a márkát Magyarországon forgalmazó céget megalapította. Hogyan tudnak együttműködni? Hogyan élték meg a pandémiát és azt a piaci zavart, ami utána jött? És hogyan változnak a fogyasztók? Generációváltók, 5. rész.

„Amikor az ember szülei saját vállalkozásban kereskedelemmel foglalkoznak, akkor gyerekként is sokat van a közelben: én 13-14 évesen már itt dolgoztam. A raktárban kezdtem, az első év után kérték, hogy segítsek az értékesítésben. Fontos volt, hogy a ranglétra minden lépcsőfokát végigjárjam, eleinte nyári munkaként vagy az iskola mellett, de már az egyetemet is tudatosan választottam, hogy itt folytassam a karrierem” – így meséli Fazekas Bálint története első lépéseit. A fiatal szakember 27 évesen már kereskedelmi ügyvezetője az édesapja, Fazekas Zsolt által alapított Vöröskő Kft-nek, amely az Euronics márka magyar használójaként 66 műszaki áruházat és egy webshopot működtet országosan.

A történet Bálint számára így már az általános iskolában elkezdődött, és gyors léptekkel folytatódott, bár azt mondja, nem zárt ki más lehetőségeket sem: Angliában járt egyetemre, de élt az Egyesült Államokban és Hollandiában, dolgozott az ingatlanszektorban, más cégeknél is. 2017-ben azonban már vezető szerepet kapott az Euronicsnál: a nemzetközi marketing és bónuszrendszer menedzselését vette át a cégcsoporton belül. „Ez a legkisebb cég volt a holdingban, jó tanulópénz volt a cégvezetés alapjainak elsajátításához.”

A következő feladatot a Dyras márkanév megvásárlásakor kapta – a korábban is ismert brand 2018-ban került az Euronicshoz, ezután teljes arculatváltáson, termékfejlesztésen esett át, mára pedig – mondja büszkén – milliárdos árbevételeket produkál a lánc saját márkájaként.

A választás persze nemcsak Bálint részéről volt tudatos, Fazekas Zsolt is a családi cég stabilitását tartotta szem előtt, ennek jegyében pedig nem is vártak sokat, hogy elinduljon az utódlás folyamata, hiszen az alapító is még messze van a nyugdíjtól. Igaz, ő maga is mindössze 22 éves volt, amikor 1989-ben Balatonfüreden megalapította elektronikai üzletét.

Az édesapja viszonylag fiatal kora és tudatossága – a generációváltással kapcsolatos gondolatait még egy blogban is megosztja – persze nemcsak előny lehet, de akár nyomasztó is, ha az utód másképp képzeli el a vezetést. „Nagyon hasonló az értékrendünk, partneri viszony alakult ki köztünk az elmúlt évek során” – mondja erről Bálint, az első hallásra elég diplomatikusnak tűnő kijelentést azonban elmagyarázza: „nagyon fontos, hogy az alapító ne a gyerekének tekintse az új generációt, ez az alap ahhoz, hogy szabad kezet kapjon”. És persze az is fontos szerinte, hogy mindkét generáció ugyanazt akarja és ez alapján legyen egy terv – még úgy is, hogy egy ilyet egyik pillanatról a másikra felülírhatnak olyan események, mint a Covid-járvány.

Nem volt ez másképp Fazekaséknál sem: Bálint számára az igazi mélyvíz idén év elején jött el, amikor átvette a kereskedelmi egység ügyvezetői teendőit, rá egy hónapra pedig az összes üzletet be kellett zárni a járvány terjedése miatt. Az első hullámban a korlátozás még nem vonatkozott az üzletláncra, hiszen az forgalmaz például laptopot is, amely munkaeszköznek számított, így az Euronics is létfontosságú üzletnek. Az idei év elején elrendelt zárlat azonban már alaposan felforgatta a lánc és az újdonsült kereskedelmi ügyvezető életét is.

„Mikor a Covid miatt be kellett zárni az üzleteket, mi is hat hétig zárva voltunk, a munkatársaink fele, több mint 600 ember nem tudott dolgozni. Láttuk, hogy egy csomó cég elküldte ebben az időszakban az értékesítésben dolgozókat, mi azonban megfogadtuk, hogy családi vállalkozásként megtartjuk az összeset. Inkább megpróbáltuk egy csapatban átvészelni – fontos volt, hogy nemcsak fizettük őket, de igyekeztünk minél több embernek munkát is adni. A bolthálózatból volt akiket bevittük a központba, és a weboldal termékbővítését tudták segíteni, az értékesítők másik része pedig az ügyfélszolgálaton dolgozott.”

Fazekas Bálint szerint mindennek dupla haszna volt: egyfelől növelte a dolgozók lojalitását – márpedig egy olyan időszakban, ahol mások munkaerőhiánnyal küzdenek, ennek is jelentősége van, akárcsak a folyamatos továbbképzésnek –, és a segítség nagyon jól jött a járvány idején erősödő webshopnak.

A lánc nem új az internetes kereskedelemben: 2008 óta működik online üzlete, ám az akkor még inkább információs felület volt. Ahogy a generációváltás haladt előre, a stratégiaváltás részeként újult meg a webshop is, a járványidőszak pedig itt is látványos változást hozott: 2019-ben, mikor a fejlesztések beértek, a 12. legnagyobb webshop volt Magyarországon a GKI Digital adatai szerint, egy évvel később már a hatodik – egyben a legnagyobb magyar tulajdonban levő ilyen üzlet. Mindezt úgy, hogy az Euronicsot inkább vidéki, fizikai bolthálózatként ismerték a vevők – a kiterjedt bolthálózatot és a személyes, szakértékesítésre épülő modellt a tulajdonosok nem is akarják feladni, inkább a kettő kombinálásában látják a jövőt. Nagy változásként nem is az online térnyerését élik meg, hanem azt, hogy a logisztikát saját kézbe vették, illetve hogy kiterjedt, 40 ezer négyzetméteres raktárkapacitással működnek, amelyet jövőre tovább bővítenek egy 28 ezer négyzetméteres, automatizált raktárral.

Talán maguk sem gondolták, hogy ennek mekkora jelentősége lesz, amikor a Covid-sokk után jó ideje mindenki hiányzó alapanyagokról, akadozó ellátási láncról beszél. Fazekas Bálint azt mondja, egyes termékekből akár egy-másfél éves készlettel is rendelkeznek. „Lehet, hogy lesz egy-egy modell, amely kifut, azon dolgozunk, hogy legyen helyette más termék. Vannak persze olyan termékek, mint a laptop, amelyeknél globálisan vannak problémák, de ott sem az a kérdés, hogy van vagy nincs, hanem hogy egy adott modell van-e” – ezt válaszolja arra a kérdésünkre is, számítani kell-e áremelkedésre akár az ellátási problémák, akár a forint gyengülése miatt.

Az Euronics – eltérően olyan nálunk is ismert versenytársaitól, mint például a MediaMarkt – nem egy nemzetközi üzletlánc, hanem nemzetközi beszerzési társulás – az Európát, Afrikát és Közel-Keletet magában foglaló régióban a legnagyobb. „Mi nem leányvállalat vagyunk, így az, hogy az Euronics márka mennyire sikeres Magyarországon, kizárólag a Vöröskő Kft-től függ” – magyarázza az ügyvezető.

Az áremelkedés annál fontosabb, mivel a magyar vásárlókat még mindig árérzékenynek látják, ám eladásaik alapján úgy látják, hogy a piac egyre jobban mozdul a prémiumtermékek irányába.

Vagyis a magas árfekvésű termékek piaca is nagyon megerősödött az elmúlt időszakban Fazekas Bálint szerint. Ez azonban nem csak azt jelenti, hogy a sok pár tízezer forintos kávégép mellett sokan vásárolnak 200 ezer forinthoz közelítő berendezést is, ami 5-6 éve még elképzelhetetlen volt. Ezzel párhuzamosan egyre több olyan termékre is van kereslet, amelyek akár nem is léteztek még pár éve: az ügyvezető az idei karácsonyi szezon slágereit, az automata kávégép mellett a robotporszívót és a stickporszívót mutatja az üzletben. Mint mondja, épp ezeknél van nagy szükségük a vevőknek arra, hogy szakszerűen szolgálják ki őket, hiszen az ezekre szánt pénz még mindig soknak számít egy átlagos magyar háztartásban. Az új termékekre mutatkozó igény lehet szerinte a cég bővülésének az iránya is, ezzel magyarázza, hogy előbb barkácseszközök, majd játékok és elektromos kerékpárok is bekerültek az árukészletbe.

És hogy mi a jövő? Fazekas Bálint nem is a termékek fejlődésére hívja fel a figyelmet, hanem arra, hogy a vásárlók a termékek helyett inkább teljeskörű szolgáltatást várnak el – elképzelhetőnek tartja például az elektronikai áruknál is az előfizetéses modell terjedését: „Hányan vannak, akik csak azért nem cserélik le a régi tévéjüket, mert annyira drágán vették annak idején, ezt váltaná fel a modell, akárcsak az automegosztás a mobilitásban. Öt éve még ezt sem tudta volna senki elképzelni” – idézi fel.

Egy másik irány az okosotthon terjedése: „Vannak kollégák, akik nagyon sok időt fektettek abba, hogy otthon kialakítsanak egy ilyen rendszert. Még nekünk is van mit tanulni.”

Forrás: Vállalkozás: Ma már kapkodják azokat a termékeket a magyarok, amik pár éve még elérhetetlenek voltak | hvg.hu

Gyükeri Mercédesz HVG

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.